Topbanner 980-120

Med bil till Ukraina!


Hans Gustavsson 2001-08-29

Hans Gustavsson med famlilj ger sig av till Ukraina med Skodan!
Hans Gustavsson med famlilj ger sig av till Ukraina med Skodan!

En bilresa till Ukraina kräver en viss framförhållning och planering. Men en bilfärd som bara för ett tiotal år sedan var helt omöjlig att genomföra är i dag fullt genomförbar utan några större problem.

På söndag bär det av. Fru och barn samt svåger lastas in i Octavian för vidare färd till Karlskrona och Stenafärjan till Gdynia i Polen. Körningen till Karlskrona blir förhoppningsvis rena söndagskolan, men i Polen är det en annan skola som gäller.
Här råder mer "djungelns lag" på vägarna. Polacken i gemen drar sig inte för att köra om när det åtminstone finns en teoretiskt möjlighet att omkörningen kan lyckas. Finns det en lucka på ett par meter till mötande trafik tycks det för polacken vara en dödssynd att inte utnyttja den. Likaså måste vägens bredd utnyttjas till max. Knör man bara i hop sig ordentligt går det ju utmärkt att köra fyra bilar i bredd på en landsväg med vägrenar. Gångtrafiken är visserligen intensiv på polska vägar, men tutar man bara ordentligt så förpassas gångtrafikanterna snabbt till diket, där de hör hemma!
Att göra en plötslig vänstersväng på en tätt trafikerad väg är inte heller något som bekymrar polacken. Det är ju bara att stanna mitt i vägen, helst nära höger vägren, och invänta fritt mötande körfält. Tecken är det inte så noga med, och att en bil bakifrån brakar rätt in i kofferten är sådant som händer, men som det inte är så mycket att göra åt. Lite svinn får man ju räkna med!

Tar man det bara lugnt, håller uppsikt åt alla håll och kanter samt, viktigast av allt, håller avstånd, är det dock inga större problem för en någorlunda van förare att ta sig fram i Polen. Vägstandarden är ganska hyfsad. På grund av dålig asfalt, eller kanske dåligt underarbete, är många vägar väldigt spåriga. Detta gäller även nya vägar, så polackerna har tydligen en del kvar att lära när det gäller vägbyggnad.

I Ukraina är vägarna sämre men trafiken i gengäld glesare. Det finns inte en enda jämn väg i Ukraina. Möjligen huvudgatan i huvustaden Kiev. På huvudvägarna kan man dock för det mesta hålla 90 utan problem. Många mindre vägar är rent ut sagt usla. Potthål stora nog att svälja en hel bil! Men ser man bara upp och kör "slalom" är även dessa vägar framkomliga. På dessa vägar gäller inte vare sig höger- eller vänstertrafik. Man tar sig fram där det går att köra. I bland längst till vänster, i bland längst till höger och i bland, fast mer sällan, i mitten. Som tur är är dessa vägar glest trafikerade, och då mest av hästskjutsar som numera är ett vanligt fordon på den ukrainska landsbygden.
I Ukraina är det nuförtiden inga som helst problem när det gäller tillgången på bensin. Nybyggda bensinstationer som har öppet dygnet runt ligger tätt längs huvudvägarna och i städer. Blyfri 95 kostar knappt 4 kr/liter. Räkna dock inte med att kvällshandla en påse chips och ett sexpack på macken. Vodka och cigaretter finns, men det är hela sortimentet förutom bensin!

Tänk på att ta med grönt kort från ditt försäkringsbolag, registeringsbevis i original samt ett internationellt körkort (utfärdas av bl.a. Motormännen http://www.motormannen.se/ ). Till Ukraina krävs dessutom visum. Mer information om visum får du på ukrainska ambassadens hemsida http://www.ukrainaemb.se

Återkommer senare i höst med en reserapport!

Kartor över Europa och Ukraina kan ni titta på här
http://www.rikard.net/motor/ukraina/

Kommentera     Tipsa en vän     Skriv ut






Fordson fast i geggan


Läs mer
Koppla ett starkt rep till jeepen och vält upp din 240 på sidan.

Kolla rosten på din 240

Har du kvar din Volvo 240? I så fall skall du hålla koll på rosten. Tanums Motorspegels experter visar dig några enkla knep.

Läs mer
Fyrkantigt. Rejäla dörrgångjärn.

Bilar från Öst

Två cylindrar, luftkyld. SeAZ


Bilarna från öst pratas det inte så mycket om. Det kan ju bero på att helt enkelt inte brukar uppfylla våra krav. Denna...

Läs mer

Vad hände med vår rostiga 240?


I ett tidigare reportage tog vi upp hur man enklast kollar rosten på sin 240. Som vi befarade upptäckte vårt team en hel del rost under bilen. Ett...

Läs mer

Inte bara Värstingar i Tanum!


Vi har i vår serie om motorburen ungdom i Tanumshede träffat Bengt Gustavsson.


- Det är roligt och lite sorgligt samtidigt, sa en trött Bengt till vår...

Läs mer

Jack Baymoore & the Bandits

Längst fram: Jack Baymoore (Kent Vikmo) Mitten: Uno Eiving, Längst bak: Antti Pihkanen.

Jack Baymoore & the Bandits spelade på West Side Car Club, Uddevalla, den 3/11 2001. Sveriges absolut bästa 50´s style Rockabilly-band någonsin.

Läs mer

Gengassidan - www.gengas.nu

En del idealistiska kufar tycker om att bli sotiga, hugga ved och åka bil.

Denna bil ägs av Per-Erik Ågren som bor utanför Umeå. Den är av årsmodell 1961 och konverterades 1990 av Torbjörn Sandkvist som tidigare forskat om...

Läs mer

Vägstandard i Ukraina


Hans Gustavsson, redakör på Hansbladet, har återigen varit i Ukraina med sin bil.


Och vi gnäller över E6:an i Bohuslän...

Läs mer

Med bil till Ukraina!

Hans Gustavsson med famlilj ger sig av till Ukraina med Skodan!

En bilresa till Ukraina kräver en viss framförhållning och planering. Men en bilfärd som bara för ett tiotal år sedan var helt omöjlig att genomföra...

Läs mer

"En femåring kan stjäla en Saab"

Saab 900 -83, länets mest stulna bil.

Vart fjärde bil som stjäls i Stockholm är en Saab, oftast av en årsmodell från 80-talet.


Fyra tips: Så lurar du biltjuven Låna inte ut din bil till...

Läs mer

Brinudvänlig vinter närmar sig.

Volvo:n sladdar gärna i snön uppe på kustorpsvägarna.

"Volvo:n sladdar gärna i snön uppe på kustorpsvägarna." Örjan Karlsson 18, innehavare av en Volvo 245 -85 berättar.

Läs mer
Mest lästa

Mest kommenterade


banner 520