Topbanner 980-120

Med bil till Ukraina!


Hans Gustavsson 2001-08-29

Hans Gustavsson med famlilj ger sig av till Ukraina med Skodan!
Hans Gustavsson med famlilj ger sig av till Ukraina med Skodan!

En bilresa till Ukraina kräver en viss framförhållning och planering. Men en bilfärd som bara för ett tiotal år sedan var helt omöjlig att genomföra är i dag fullt genomförbar utan några större problem.

På söndag bär det av. Fru och barn samt svåger lastas in i Octavian för vidare färd till Karlskrona och Stenafärjan till Gdynia i Polen. Körningen till Karlskrona blir förhoppningsvis rena söndagskolan, men i Polen är det en annan skola som gäller.
Här råder mer "djungelns lag" på vägarna. Polacken i gemen drar sig inte för att köra om när det åtminstone finns en teoretiskt möjlighet att omkörningen kan lyckas. Finns det en lucka på ett par meter till mötande trafik tycks det för polacken vara en dödssynd att inte utnyttja den. Likaså måste vägens bredd utnyttjas till max. Knör man bara i hop sig ordentligt går det ju utmärkt att köra fyra bilar i bredd på en landsväg med vägrenar. Gångtrafiken är visserligen intensiv på polska vägar, men tutar man bara ordentligt så förpassas gångtrafikanterna snabbt till diket, där de hör hemma!
Att göra en plötslig vänstersväng på en tätt trafikerad väg är inte heller något som bekymrar polacken. Det är ju bara att stanna mitt i vägen, helst nära höger vägren, och invänta fritt mötande körfält. Tecken är det inte så noga med, och att en bil bakifrån brakar rätt in i kofferten är sådant som händer, men som det inte är så mycket att göra åt. Lite svinn får man ju räkna med!

Tar man det bara lugnt, håller uppsikt åt alla håll och kanter samt, viktigast av allt, håller avstånd, är det dock inga större problem för en någorlunda van förare att ta sig fram i Polen. Vägstandarden är ganska hyfsad. På grund av dålig asfalt, eller kanske dåligt underarbete, är många vägar väldigt spåriga. Detta gäller även nya vägar, så polackerna har tydligen en del kvar att lära när det gäller vägbyggnad.

I Ukraina är vägarna sämre men trafiken i gengäld glesare. Det finns inte en enda jämn väg i Ukraina. Möjligen huvudgatan i huvustaden Kiev. På huvudvägarna kan man dock för det mesta hålla 90 utan problem. Många mindre vägar är rent ut sagt usla. Potthål stora nog att svälja en hel bil! Men ser man bara upp och kör "slalom" är även dessa vägar framkomliga. På dessa vägar gäller inte vare sig höger- eller vänstertrafik. Man tar sig fram där det går att köra. I bland längst till vänster, i bland längst till höger och i bland, fast mer sällan, i mitten. Som tur är är dessa vägar glest trafikerade, och då mest av hästskjutsar som numera är ett vanligt fordon på den ukrainska landsbygden.
I Ukraina är det nuförtiden inga som helst problem när det gäller tillgången på bensin. Nybyggda bensinstationer som har öppet dygnet runt ligger tätt längs huvudvägarna och i städer. Blyfri 95 kostar knappt 4 kr/liter. Räkna dock inte med att kvällshandla en påse chips och ett sexpack på macken. Vodka och cigaretter finns, men det är hela sortimentet förutom bensin!

Tänk på att ta med grönt kort från ditt försäkringsbolag, registeringsbevis i original samt ett internationellt körkort (utfärdas av bl.a. Motormännen http://www.motormannen.se/ ). Till Ukraina krävs dessutom visum. Mer information om visum får du på ukrainska ambassadens hemsida http://www.ukrainaemb.se

Återkommer senare i höst med en reserapport!

Kartor över Europa och Ukraina kan ni titta på här
http://www.rikard.net/motor/ukraina/

Kommentera     Tipsa en vän     Skriv ut






Testing testing

Testing testing

Testing testing


Testing testing

Läs mer

Volvo 242 DATT Anderstorp 2013

Hyfsat vass maskin


Läs mer


Dränering av källarvägg!!

En källarvägg dräneras genom att man gräver ett cirka 1 meter brett dike intill källarväggen, och ned mot en halv meter...

Läs mer

Nytt motor-företag i Tanum


Bengts Turboservice


Service inom 24 timmar, eller pengarna tillbaka 0525-20701 Ring och fråga efter Bengt eller Janne

Läs mer


Carl Rydquist klar för 24-timmarsloppet på Nürburgring

Porsche-föraren Carl Rydquist från Göteborg blev i måndags klar för en av racingvärldens största utmaningar;...

Läs mer
Koppla ett starkt rep till jeepen och vält upp din 240 på sidan.

Kolla rosten på din 240

Har du kvar din Volvo 240? I så fall skall du hålla koll på rosten. Tanums Motorspegels experter visar dig några enkla knep.

Läs mer

Fordson fast i geggan


Läs mer

Traktornytt från Färlev

Vinschen baktill demonterades för att tryckstången skulle ha den rätta vinkeln. Vinschen kommer genomgå sommarvård innan nästa vedsäsong.

Det gäller att i god tid förbereda sig för höstplöjningen. Den gamla fordsontraktorn på Färlev har därför genomgått vissa förändringar.

Läs mer

Vägstandard i Ukraina


Hans Gustavsson, redakör på Hansbladet, har återigen varit i Ukraina med sin bil.


Och vi gnäller över E6:an i Bohuslän...

Läs mer

Vad hände med vår rostiga 240?


I ett tidigare reportage tog vi upp hur man enklast kollar rosten på sin 240. Som vi befarade upptäckte vårt team en hel del rost under bilen. Ett...

Läs mer

Skog- och traktorvård på Färlev i Bohuslän


Nyligen inhandlade hemmansägare Anders Gustavsson på Färlev en Fordson Major från 1952. Traktorn skall mestadels tjäna som...

Läs mer

Volvo Amazon-En drömbil?

En Volvo Amazon säger väl ingen nej till?

Magnus Burman, 18, införskaffade sig en Volvo Amazon -69 den sjunde oktober. En riktig pilsnerhäck.


Ett okänt motorljud hördes från vändplanen på...

Läs mer

En polsk veteran rullar än


En polsk kopia på DKW 125 presenterades redan 1947. Cykeln heter SHL och finns i Göteborg.

Läs mer

Ford Taunus 20m TS -65 är nu bortskänkt!

Såna här vackra klenoder växer inte på träd numera.

Denna fina bil gavs bort till en entusiast.

Läs mer

Gamla Godingar


En tämligen ovanlig Saxonette 60 cc från 1937. Lycklig ägare Henryk Gwiazda, Göteborg. Får leasas eller lånas till bröllop eller andra högtidsdagar.

Läs mer

Jack Baymoore & the Bandits

Längst fram: Jack Baymoore (Kent Vikmo) Mitten: Uno Eiving, Längst bak: Antti Pihkanen.

Jack Baymoore & the Bandits spelade på West Side Car Club, Uddevalla, den 3/11 2001. Sveriges absolut bästa 50´s style Rockabilly-band någonsin.

Läs mer

Saabnostalgi

En Saab 96 1700 S från 1975.


1700 S tillverkades i en begränsad upplaga och utrustades med 1700cm3 motorn, lättmetallfälgar,...

Läs mer

Med bil till Ukraina!

Hans Gustavsson med famlilj ger sig av till Ukraina med Skodan!

En bilresa till Ukraina kräver en viss framförhållning och planering. Men en bilfärd som bara för ett tiotal år sedan var helt omöjlig att genomföra...

Läs mer

"En femåring kan stjäla en Saab"

Saab 900 -83, länets mest stulna bil.

Vart fjärde bil som stjäls i Stockholm är en Saab, oftast av en årsmodell från 80-talet.


Fyra tips: Så lurar du biltjuven Låna inte ut din bil till...

Läs mer

Brinudvänlig vinter närmar sig.

Volvo:n sladdar gärna i snön uppe på kustorpsvägarna.

"Volvo:n sladdar gärna i snön uppe på kustorpsvägarna." Örjan Karlsson 18, innehavare av en Volvo 245 -85 berättar.

Läs mer

Inte bara Värstingar i Tanum!


Vi har i vår serie om motorburen ungdom i Tanumshede träffat Bengt Gustavsson.


- Det är roligt och lite sorgligt samtidigt, sa en trött Bengt till vår...

Läs mer
Mest lästa

Mest kommenterade


banner 520